Förändringar i lagstiftningen ställer företagen inför ett antal utmaningar. De måste se till att de förstår hur policyförändringen kommer att påverka och bygga upp ett nytt ramverk för efterlevnad.
De ställs också inför ökad granskning från kunder och investerare när det gäller ESG-standarder (miljö, sociala frågor och bolagsstyrning) i sina globala leveranskedjor. De måste utforma en process för att säkerställa att deras produkter är fullständigt dokumenterade och kan spåras från början till slut.
Identifiering av utmaningar inom lagstiftning
Förändringar i lagstiftningen har ofta snäva tidsfrister som organisationer måste uppfylla. Detta kan vara en utmaning, särskilt när dessa regler ändras i en oförutsägbar takt, och ännu mer så i samband med globala affärer. Många företag kämpar med att avgöra vilka av deras produkter, tjänster eller processer som behöver uppdateras och hur snabbt dessa förändringar måste träda i kraft. Dessutom måste företagen ta hänsyn till hur dessa förändringar påverkar arbetsstyrkan i olika geografiska områden och hantera policyer för hybrid- och distansarbete.
Lagstiftningsreformer kan vara bra för företagen eftersom de stärker rättsstatsprincipen, harmoniserar kommersiella ramverk och jämnar ut spelplanen. Men de kan också vara störande och utmanande för internationella företag. De snabba förändringarna i affärslandskapet, den tekniska innovationen och spridningen av nya produkter och tekniker har utmanat tillsynsmyndigheterna att hålla jämna steg. Detta har lett till en övergång från en ”reglera och glömma”-strategi till en strategi som präglas av lyhördhet och iteration.
Utveckla en strategi för reglering
En välplanerad och genomförd regleringsstrategi kan mildra effekterna av regleringsutmaningar. Det är viktigt att insikter om regelverket tas i samband med ett företags kommersiella strategi. I annat fall kan det hända att man väljer en enda väg framåt utan att ta hänsyn till andra potentiella utvecklingsalternativ och scenarier. Under arbetet med att ta fram en regleringsstrategi är det viktigt att alla intressenter engageras. Detta kan bidra till att säkerställa att den strategiska planen återspeglar affärsmålen och en tydlig förståelse av alla regulatoriska krav och de underliggande avsikterna med dessa krav.
Att identifiera den föreslagna produktens egenskaper är ett viktigt steg i denna process och bör omfatta genomtänkta bedömningar av produktens avsedda användning, utformning och prestanda. Dessutom kan en genomgång av gällande prejudikat ge värdefulla insikter och vägledning. Denna information används ofta för att identifiera potentiella risker och/eller regulatoriska hinder för produktutvecklingen eller tidslinjerna för godkännande. Detta kan göras genom att utarbeta en riskhanteringsplan för regelverket.
Utveckling av ett regelverk
Företag som är verksamma internationellt måste ha en stark funktion för regelefterlevnad för att minska riskerna och hålla verksamheten i gott anseende. Men detta kräver insyn i de senaste lagarna, även när de skrivs och tolkas. Många av dessa bestämmelser kommuniceras dessutom inte alltid till alla relevanta intressenter. Det leder till att de ofta förblir ”stamkunskap” som är svår att upprätthålla, särskilt under tillväxt eller vid personalomsättning.
För att hantera dessa utmaningar föreslår vi en modell som ger insyn i framtida reglering och gör det möjligt att i tid minska riskerna för bristande efterlevnad. Detta inkluderar tydliga förbud i lag mot mycket problematiska metoder och ett system för proaktiv, principbaserad regelgivning som är organiserad kring konkurrens, medborgerliga rättigheter, konsumentskydd och integritet, samtidigt som man balanserar ibland konkurrerande intressen mellan dessa värden. Dessutom föreslår vi en opt-in regleringsnivå som är utformad för att bevara onlineinfrastrukturen genom att införa skyldigheter av allmänt intresse som säkerställer rättvis och skälig behandling av lagliga kunder och genom att tillåta noggrant kalibrerade ändringar av mellanhänders ansvar för konsumentinriktade tjänster i högre led.
Utveckling av en reglering
Som ett resultat av detta har många länder runt om i världen utvecklat metoder och ramverk som syftar till att stödja bättre reglering genom konsekvensbedömningar, engagemang från intressenter, efterhandsgranskningar och inspektioner. Dessutom uppmuntrar bättre lagstiftning till utbyte och anpassning genom internationellt regleringssamarbete. Mitt under pandemin har dessa verktyg visat sig vara användbara för att möta extraordinär tidspress för att snabbt utveckla och anta krisrelaterade regler (OECD 2020[9]). Dessutom har GRPN-medlemmarna också diskuterat sätt att minska de administrativa bördorna för företag och medborgare genom reformer som företagsregistrering, one-stop shops, e-tjänster och digital teknik.
Denna utveckling tyder på att SEA-länderna, i takt med att återhämtningen fortsätter och vi lämnar den omedelbara krisfasen, bör överväga att se över hela sitt system för utformning av regleringspolitik och sitt regelbestånd för att se hur de kan förbättras för att klara framtida kriser. En sådan översyn bör inriktas på att gå längre än att minska den administrativa bördan till att omfatta mer avancerade regleringsmetoder, inklusive sådana som är relaterade till att främja innovation och stödja tillväxt.